Att sluta amma

Halloj. Ligger vaken i sängen i gästrummet och har svårt att somna, inte för någon osämja utan som rubriken lyder så har vi påbörjat projektet sluta amma. Jag hade aldrig i min vildaste fantasi kunnat förställa mig att det skulle vara så här omständigt. Med Levi gick allt av sig själv vid 5/6 månader då han ammade mindre allt eftersom han blev mer intresserad av maten. Med den här lillebrorsan har det inte gått fullt lika lätt. Vi valde att hålla ut med amningen under utlandsresan så vi skulle ha den kvar som backup under både flygresor, och ifall han åt dåligt och även för att se till så att han fick i sig vätska i värmen. Sagt och gjort. Men under veckan i Rhodos så klev han även in i separationsfasen, ny plats, nytt klimat och alla rutiner rubbades, amningen blev en trygghetsgrej och hade han fått bestämma hade vi ammat en gång i kvarten då vi var där. Jag fick försöka gömma mig för honom under dagarna, fick han syn på mig blev han galen och skulle bara amma hela tiden. Efter den veckan blev jag less. Nu får det räcka! Tänkte att jag skulle behöva resa bort och tvärsluta men ville försöka trappa ned först, nu en månad senare ammar vi bara 2-3 gånger per dag, men så fort vi åkt iväg någonstans så har han velat amma oftare igen. Nu har Arvid tagit förra natten och ska ta den här med, därav sover jag i gästrummet. Vaknar Aron och ser mig i rummet så är det kört, då ska han bara amma. Så nu försöker vi vänja av amningen på natten så vi sedan kan sluta helt, och för mig känns det så skönt. Jag är så klar med amningen nu. Jag varit tacksam att det fungerat så pass bra i över 8 månader och tyckt att det varit fantastiskt och mysigt men nu är jag klar. Ska bli skönt att få vara min egen igen, jag har bara varit bröst för honom och längtar tills vi kan mysa som vanligt utan att behöva amma jämt och ständigt.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0