angående hårhysterin

Senaste året/halvåret har det rått hårhysteri angående tensider och sulfater som är skadligt för håret.
Och visst, det är har nyligt kommit fram så alla får panik, men att säga att frisörerna har fel, tycker jag är fel.
Att dom bara ljuger för att få dig köpa deras produkter? Varför skulle de vilja att ditt hår kom till skada?
De förlorar ju bara kunder på det. Sen att dom är obildade om ämnet är ju enbart för att det blev aktuellt så nyligt.
När de gick frisörutbildningen så var ju inte detta aktuellt och man var intem medveten om detta.
Men nu är de minst lika medvetna som dig och mig och det finns alternativ om du vill skippa sulfater.


Så istället för att köpa babyshampoon så kan ni ju rådfråga frisören som faktiskt vet mest och bryr sig om ditt hår.
En sak med sulfatshampoon är att de inte löddrar inte dem lika mycket som andra shampoon.
Men ni kan  allafall vandra hem nöjda och glada med era sulfatfria shampon.


Sen angående det här med ricinolja, det verkar ju helt klart fungera för många.
Men om man som mig inte vill ha en massa flåd i håret så stimulera hårbotten!
Många vet säkert redan om detta men ifall att detta är nytt för några så rekommenderar jag detta.
Ett smart tips är att massera hårbotten i duschen tex när du shamponer, och sedan att avsluta med kallt vatten!

Kommentarer
Postat av: Cissi Eklund

Att kleta in ricinolja ger egentligen inget då håret växer inifrån huvudet och inget man kletar på i hårbotten kommer ge något, men själva massagen som uppstår när man masserar håret (oavsett om man kletar in ricinolja eller bara masserar utan) stimulerar hårbotten och ökar blodcirkulationen = håret växer! Så enkelt är det ;)



Och som du säger, jag tycker att man ska lita på frisörer. Folk har använt schampoo i alla tider och jag tror inte man dör av lite schampoo. Jag + ALLA mina kompisar har använt schampo i alls tider och vårat hår sitter då kvar på skallen än och det är ju det som är huvudsaken. Håller med dig!

2012-01-13 @ 12:27:29
URL: http://ceciliaeklund.blogg.se/
Postat av: maria

Det är klart att det är så FARLIGT med vanligt schampo, men det är ju inte bara sulfater JAG vill undvika, utan även silikoner och mineroljor som faktiskt är skit :) Jag lyssnar hellre på de som vet vad de håller på med (de som typ håller på med kemi och vet vilka ämnen som är bra/dåliga och varför/varför inte) än frisörer som blivit utbildade i att schampo är bra :)

2012-01-13 @ 14:35:48
URL: http://lillmaadde.blogg.se/
Postat av: anna

Men babyschampon är ju också sulfatfria schampon, iaf från vissa märken, så det är ju inte bara tjoller att använda det :)

2012-01-13 @ 15:14:46
URL: http://annaorebecka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0